UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :article
Subject :L Education (General)
ISSN :2289-9391
Main Author :Abdul Khalil Fakhri, Awang Mohd Isha,
Title :Isu kesediaan guru dalam amalan melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (IR)
Place of Production :Universiti Pendidikan Sultan Idris
Year of Publication :2016
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract :
Pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) masa kini dilihat dari perspektif yang lebih luas. Demi menjamin kualiti pendidikan yang menjurus kepada pembangunan modal insan ‘minda kelas pertama’, sistem peperiksaan sekarang telah diperkukuh dengan memperluaskan konsepnya kepada pentaksiran. PBS merupakan satu bentuk amalan pentaksiran yang dirancang, dibina, ditadbir, diperiksa, direkod dan dilapor secara terancang oleh guru dan pihak sekolah. Pentaksiran ini perlu mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan. Sehubungan itu, amalan pentaksiran yang dilaksanakan oleh guru diharap dapat memberikan maklumat yang tepat dan menunjukkan keadaan sebenar tentang tahap pembelajaran murid. Artikel ini merupakan kertas konsep yang membincangkan isuisu berkaitan kesediaan guru dalam amalan melaksanakan PBS. Artikel ini turut mengetengahkan isu kesediaan guru serta kesannya ke atas amalan PBS. Perkara yang dibincangkan adalah selari dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 dalam gelombang yang pertama (2013-2025) iaitu Kementerian Pendidikan Malaysia akan menumpukan peningkatan kualiti pengajaran dengan meningkatkan kualiti guru dan kepimpinan sekolah. Kajian ini juga turut mengemukakan beberapa cadangan bagi penambahbaikan kualiti dalam pelaksanaan PBS.

References

1. Aidarwati M. Baidzawi& Abdul Ghani Abu. (2013). A comparative analysis of primary and secondary school teachers in the implementation of school-based asessment. Malaysian Journal of Research: 1(1): 28-36. 2. Arsaythamby,V, Hariharan, N.K & Ruzlan Md-Ali. (2015). Teachers’ knowledge and readiness towards implementation of school based assessment in secondary schools. International Education Studies; 8(11). 2015. 3. Che Noraini Hashim, Adlina Ariffin, Nurhidayah Muhammad Hashim. (2013). Ideal vs. reality: Evidences from senior teachers’experiences on the Malaysian school-based assessment system (SBA). Prosiding Seminar Majlis Dekan-dekan Pendidikan IPTA. Serdang, Selangor: Universiti Putra Malaysia. 4. Faizah A Majid. (2011). School-based assessment in Malaysian schools: The concerns of the English teachers. Journal of US-China Education Review; 8(10).2011. 5. Gardner, J., Harlen, W., Hayward, L. & Stobart, G. (2008). Changing assessment practice: Process, principles and standards. London: Assessment Reform Group. 6. Hamdan Said. (2011). Penyeliaan pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah kebangsaan di daerah Kota Tinggi, Johor. Dimuat turun pada 20 April 2015, daripada http://www.researchgate.net/publication/49911055. 7. Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025: Pendidikan Prasekolah hingga Lepas Menengah. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia. 8. Kementerian Pendidikan Malaysia. (2014). Pelan Pembangunan Profesionalisme Berterusan (PPB) (Guru dan Pemimpin Sekolah). Putrajaya: Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pendidikan Malaysia. 9. Kementerian Pendidikan Malaysia. (2012). Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan (SPPK) (Pelan Strategik Interim KPM 2011-2020). 10. Lembaga Peperiksaan Kementerian Pelajaran Malaysia. (2011). Buku Panduan Pengurusan dan Pengendalian Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS), Sekolah Rendah. LP: Kuala Lumpur. 11. Lembaga Peperiksaan Malaysia. (2012). Panduan Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). LPM: Kuala Lumpur. 12. Lembaga Peperiksaan Kementerian Pelajaran Malaysia. (2013). Buku informasi PBS. Dimuat turun pada 20 Mei 2015, daripada http://www.lp.edu.my/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=330:bukuinformasi- dan-brosur-pentaksiran-berasaskan-sekolah-pbs&catid=168&Itemid=203&lang=en. 13. Lembaga Peperiksaan. (2012). Kajian berkaitan pentaksiran berasaskan sekolah. Dimuat turun pada 20 September 2013, daripada http://apps2.moe.gov.my/lp. 14. Lembaga Peperiksaan. (2014). Kajian berkaitan pentaksiran berasaskan sekolah. Dimuat turun pada 26 April 2015, daripada http://apps2.moe.gov.my/lponline/v1/images/bahan/pbs/SenaraiKajianPBS. 15. Mohd Isha Awang. (2011). Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah: Pengetahuan dan amalan guru di Sekolah Menengah Agama Milik Kerajaan Negeri. Seminar Majlis Dekan-Dekan Pendidikan IPTA 2011. Prosiding Seminar Majlis Dekan-dekan Pendidikan IPTA.Serdang, Selangor: Universiti Putra Malaysia. 16. Na’imah Ishak (2011). School based assessment as transformation in educational asessment. Keynote in International Seminar On Measurement and Evaluation (ICMEE 4) Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang, 9- 12 ) Oktober. 17. Norismayati Aida Idris, Anida Sarudin & Mohd. Rashid Md. Idris. (2016). Amalan guru dan penguasaan aspek ilmu lingustik dalam kalangan guru bahasa Melayu di Perak. Journal Bahasa dan Sastera Melayu, 4(2013): 116-142. Dimuat turun pada 20 April 2016, daripada http://ejournal.upsi.edu.my. 18. Norazilawati Abdullah, Noraini Mohamed Noh, Rosnidar Mansor, Abdul Talib Mohamed Hashim & Wong Kung Teck. (2015). Penilaian pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) dalam kalangan guru Sains. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia. Jabatan Pengajian Pendidikan, Fakulti Pendidikan dan PembangunanManusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris; 5 (1). 89-102.Dimuat turun pada 20 Disember 2015, daripada http://www.researchgate.net/publication/2806208593. 19. Radin Mohd Shamsul Zahri. (2008). Penilaian program pentaksiran kerja kursus berasaskan sekolah. Teknologi kejuruteraan SPM. Tesis Ijazah Sarjana yang tidak diterbitkan. Bangi: Univerisiti Kebangsaan Malaysia. 20. Salmiah J., Ramiah H., Ab. Rahim B., & Abdullah M.R. (2011). Keprihatinan guru dalam pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah: Perubahan dalam penilaian pendidikan. Seminar Majlis Dekan-Dekan Pendidikan IPTA 2011. Prosiding Seminar Majlis Dekan-dekan Pendidikan IPTA. Serdang, Selangor: Universiti Putra Malaysia. 21. Shepard L.A. (2000). The role of classroom assessment in teaching and learning. Los Angeles: Center for Research on Evaluation, Standard and Student Testing (CRESS), University of California. 22. Stiggins, R.J. Schafer, W.D. & Hills, T.D. (2005). Assessment literacy, Phi Del Kappan 83(10), 758–765.Dimuat turun pada 20 September 2008, daripada www.oise.on. 23. Sulaiman, S. Norhaziah, M.S., Mohamad, I., Amily, M.S., Noriza, N. & Razana B. (2016). The development of the pedagogical content knowledge (PCK) Standard for Malaysian ICT Teachers. Journal of ICT in Education, 1(2014): 29-41. Dimuat turun pada 20 April 2016, daripada http://ejournal.upsi.edu.my. 24. Tan, A.M. (2010). Pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) di Malaysia. Kesediaan guru, isu dan panduan pelaksanaan. Kuala Lumpur: Gerakbudaya Enterprise. 25. Wang, C.C & Che Nidzam Che Ahmad. (2016). Kajian pengintegrasian persekitaran pembelajaran konstruktivis dan kemudahan pendidikan dalam bilik darjah Sains. Journal Sci. Math. Lett. UPSI, 1 (2013): 18-27. Dimuat turun pada 20 April 2016, daripada http://ejournal.upsi.edu.my. 26. Yaakop Ederis. (2002). Pentaksiran di dalam Matematik: Isu dan cabaran. Kertas kerja dibentang dalam Seminar Kebangsaan Persatuan Pendidikan Matematik Malaysia (PPMM) 2002. Kuala Lumpur: Universiti Malaya. 27. Zamri Mahamod & Nor Razah Lim. (2011). Kepelbagaian kaedah penyoalan lisan dalam pengajaran guru bahasa Melayu: Kaedah pemerhatian. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 1(1): 51-65.


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)